MME og appetit

15. juni 2012

Alder:
8 mdr.

MME og appetit

Hej Helen

Det er gået 4 mdr siden mit sidste brev. Det går meget, meget bedre med Evas dagsøvn, sover stabilt og roligt nu :)

Men så kom der et nyt emne/problem 'på tapetet'.. Mad.

Hun er langsom om at lære at spise andet end grød og mos. Hun bliver 8 mdr om få dage og jeg synes, at det ville være på tide, at hun begynder på en mere varieret og fast mad (også mht dagpleje start om 1,5 måned). Hver dag øver vi, at spise små brødstykker med forskellige pålæg (dyppet i mælken), stykker af kogt frugt og grøntsager, men efter 2-3 stk lukker hun helt af og vil ikke åbne munden mere.
Hun er generalt meget skeptisk over nye smagsoplevelser.

Jeg troede, at årsagen til det var, at hun simplethen ikke var sulten nok, derfor besluttede jeg,at skære hendes indtag at MME (hun er flaskebarn) til 3 flasker i døgnet, men det har ikke øget appetitten.

Nogle af mine veninder, som selv har børn, mener, at hun stadig får for meget mælk, som ødelægger hendes appetit for andre ting, men jeg har læst i dine breve til andre, at den mængde af mælken hun får nu, er passende for hendes alder.

Hvordan kan jeg få hende til at spise en lille smule mere af andet end bare grød og ...

Annonce

... mos?

Er det overhoved et problem eller skal jeg bare vente med at skære ydeligere på MME til hun selv viser mere interesse for anden mad?

Hun er meget glad, aktiv og nysgerrig pige(bare ikke når det angår maden.. ;) ) Hun allerede kravler og elsker at opdage verden. Vi har ingen problem med at putte hende, hverken om dagen eller ved sengetid, sover også som regel godt om natten.

Hendes daglige 'madplan' se således ud:

Morgenmad: havregrød (med lidt sødmælk i) eller anden grød baseret på mælk+vand af koppen
frugtmos+vand af koppen inden den første lur
frokost:grøntsagsmos eller øllebrød (men først øver vi lidt på rugbrødghapser eller små frugtstykker)
150 ml MME inden den anden lur
aftensmad:grøntsagsmos eller mild grøntsagssuppe
180-200 ml ved sengetid
180-200 ml ved midnat,

i alt ca 550 ml MME + ca 100 ml i form af sødmælk af koppen og i grød, i alt over 600 ml i døgnet

Vil lige tilføje, at hun er glad for at gumle på frugt, grønt, brødsskorpe eller endda rugbrødsbjælker, så lidt forvirrende hvorfor hun ikke vil spise det i form af små stykker ???

Lang brev, men synes du lige skulle have alt fakta på plads.

Ser frem at høre fra dig
Aleksandra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor