Brev:
MME og appetit
15. juni 2012
Alder:
8 mdr.
MME og appetit
Hej Helen
Det er gået 4 mdr siden mit sidste brev. Det går meget, meget bedre med Evas dagsøvn, sover stabilt og roligt nu :)
Men så kom der et nyt emne/problem 'på tapetet'.. Mad.
Hun er langsom om at lære at spise andet end grød og mos. Hun bliver 8 mdr om få dage og jeg synes, at det ville være på tide, at hun begynder på en mere varieret og fast mad (også mht dagpleje start om 1,5 måned). Hver dag øver vi, at spise små brødstykker med forskellige pålæg (dyppet i mælken), stykker af kogt frugt og grøntsager, men efter 2-3 stk lukker hun helt af og vil ikke åbne munden mere.
Hun er generalt meget skeptisk over nye smagsoplevelser.
Jeg troede, at årsagen til det var, at hun simplethen ikke var sulten nok, derfor besluttede jeg,at skære hendes indtag at MME (hun er flaskebarn) til 3 flasker i døgnet, men det har ikke øget appetitten.
Nogle af mine veninder, som selv har børn, mener, at hun stadig får for meget mælk, som ødelægger hendes appetit for andre ting, men jeg har læst i dine breve til andre, at den mængde af mælken hun får nu, er passende for hendes alder.
Hvordan kan jeg få hende til at spise en lille smule mere af andet end bare grød og mos?
Er det overhoved et problem eller skal jeg bare vente med at skære ydeligere på MME til hun selv viser mere interesse for anden mad?
Hun er meget glad, aktiv og nysgerrig pige(bare ikke når det angår maden.. ;) ) Hun allerede kravler og elsker at opdage verden. Vi har ingen problem med at putte hende, hverken om dagen eller ved sengetid, sover også som regel godt om natten.
Hendes daglige 'madplan' se således ud:
Morgenmad: havregrød (med lidt sødmælk i) eller anden grød baseret på mælk+vand af koppen
frugtmos+vand af koppen inden den første lur
frokost:grøntsagsmos eller øllebrød (men først øver vi lidt på rugbrødghapser eller små frugtstykker)
150 ml MME inden den anden lur
aftensmad:grøntsagsmos eller mild grøntsagssuppe
180-200 ml ved sengetid
180-200 ml ved midnat,
i alt ca 550 ml MME + ca 100 ml i form af sødmælk af koppen og i grød, i alt over 600 ml i døgnet
Vil lige tilføje, at hun er glad for at gumle på frugt, grønt, brødsskorpe eller endda rugbrødsbjælker, så lidt forvirrende hvorfor hun ikke vil spise det i form af små stykker ???
Lang brev, men synes du lige skulle have alt fakta på plads.
Ser frem at høre fra dig
Aleksandra